Kihti Two Star
Kihti Two Star kisa purjehditaan nimensä mukaisesti kahden
hengen miehistöllä. Tällä kertaa sain mukaan houkuteltua poikani Paavon. Kisaan
mukaan pääseminen oli viime hetkeen saakka jonkin verran epävarma. Maston
huipusta oli ison nostin hajalla ja vasta torstai-iltana saimme maston
kaadettua. Maston huipussa oli nostimen pylpyrän akseli pois paikaltaan, mutta
onneksi saimme sen korjattu ja myöhään perjantai-iltana vene oli taas purjehdus
kunnossa. Tosin kaikki mittarit olivat pimeinä ………. NO purjehditaan virtaus
lankojan mukaan.
Miehistö |
Varhain lauantai-aamuna sitten lähdettiin kohti
lähtöaluetta, joka oli Airiston matkailuhotellin edustalla. Matkalla saatiin
kuin saatiinkin mittareihin ”valo” ja aikamme kalibroituamme saimme nopeuden ja
syvyyden näyttämään jotenkuten järkeviä lukuja, mutta tuulimittari näytti mitä
näytti. Edellisenä iltana tuulta luvattiin kivasti 6-7 m/s kaakon puolelta ja
tämä aiheutti jonkin verran pohdintaa, millä keulapurjeella lähdetään. Tuuli tosin
aamulla oli huomattavasti luvattua heikompi, joten ykkösellä mennään……..harmi;
kolmonen on meillä aina toiminut ja sille olisi 6-7 m/s riittänyt.
Ennakko suosikkina pidimme Kaminamia, joka on heidän blogin mukaan jo harjoituksissa päässyt yli omien tavoite
nopeuksien ……. se luku on varsin iso. http://matkallamerenneidoksi.blogspot.fi/
Toisaalta Dat Wor Et (X-332) on
aina vahva kuin myös GK:n Elisabeth nykyiseltä nimeltään Xanthe (Fingulf 39). Eli meillä ”realistinen”
tavoite oli olla nelonen, jos kaikki menee putkeen niin jopa kolmas, koska
edellisen kerran kun olimme mukana tässä kisassa, niin silloin voitimme
kyseisen Elisabethin (nykyisen Xanthen). NO Joo ……………………………… on siellä paljon
muitakin kovia kisaveneitä.
Ennakkosuosikki |
Lähtö suunnitelma oli lähteä venepäästä, josta tarvittaessa
päästään heti vapaisiin tuuliin. Tosin tämä lähtösuunnitelma on meillä aina
sama, eikä se varmasti ole aina edes toimiva.
Lähtö onnistui suhteellisen hyvin sikäli, että venepäästä
lähdettiin ylimpänä veneenä, tosin myöhässä niin kuin moni muukin. Heikossa
tuulessa on äärettömän vaikea kiihdyttää, kun tuuli on vielä pienessä ruuhkassa
hyvinkin sotkuinen.
Linjan toisen pään lähtijät |
Ensimmäinen pätkä Askgrundin koillispuolella olevalle pohjoispoijulle
oli varsin tasaista; paljon veneitä tiiviissä ryhmässä, paitsi Kaminami, joka
karkasi heti muilta. Vuoroin leikattiin samoja veneitä perän puolelta ja
vuoroin etupuolelta.
Ristiin rastiin mentiin |
Askgrundissa oli
sitten ensimmäinen taukopaikka, tuuli loppui lähes kokonaan. Koko ryhmä
kerääntyi samaan paikkaa, myös 5 minuuttia myöhemmin lähteneet LYS 2 veneet.
Siinä sitten katsottiin kun Kaminami ja
Xanthe saivat ensimmäisenä uuden tuulen ja lähtivät menemään. Sen jälkeen näitä
kahta venettä ei sitten enää nähty kuin kiikareilla. Seuraavana tuulen saivat
lähempänä kääntöpoijua olevat veneet ja myös ne lähtivät menemään L.
Lopulta myös me saimme tuulen ja pääsimme aloittamaan takaa-ajon……NO………Dat Wor Et
kärsi tyvenestä vielä enemmän kuin me ja jäi sinne veneitä vielä meidänkin
jälkeen.
Karkulaiset lähti |
Ja osa lähti toiselta puolen |
Onneksi Dat Wor Et jäi meidän seuraksi |
Seuraava pätkä kohti Trollholmeniin oli sitten taas varsin
nautinnollista purjehtia, keulassa ykkönen toimi varsin hyvin. Pätkä mentiin
tasatahtia DWE:n kanssa. Heillä oli retkipurjeet käytössä, kuten kisan
luonteeseen kuuluu, NO ................ ei ne meidänkään purjeet enää mitään kisapurjeita ole . Tilanteesta piti oikein ottaa kuvia, kun mennään
heidän ohi kevyessä tuulessa J. (ei niin tavallinen tapahtuma)
Ohi ollaan |
Saimme hyvin muun ryhmän kiinni ja tulimmekin pääjoukon
ensimmäisenä veneenä seuraavalle taukopaikalle Trollholmenin kääntöpoijulle. Ne
kaksi muuta venettä oli mennyt menojaan ja luulimme jo, että Xanthe oli
keskeyttänyt, kun sitä ei näkynyt enää missään (väärä luulo). Tästä tuli sitten meille
jo vähän pidempi tauko, jossa veneen nopeuskin tippui nollaa.
Tuuli tuli ja päästiin uudelleen matkaa. Tällä kertaa saimme
uuden tuulen samaan aikaan kuin useimmat muutkin. Tosin kaikki ei sitä tuulta heti saaneet ja
tässä tehtiin taas isoja eroja eri veneiden välillä. Tämä seuraava pätkä kohti Helsingholmenia
oli tuulen osalta varsin erikoinen, jota ainakaan me emme ymmärtäneet. Jossain
näytti, että ei tuule lainkaan, mutta vene kulki toista solmua täysin tasaisen
veden päällä; pinnassa ei ollut mitään väreitä. Se tiedetään, että tuuli on
hyvin erilainen alhaalla ja maston huipussa, mikäli ilman ja veden lämpötilassa
on iso ero. Mutta nolla tuuli pinnassa ja joku tuuli maston huipussa ??????????
(joku tuuli = mittarit eivät toimineet). Lisäksi kun katsoi taakse, niin eri
veneet tuntuivat ajavan täysin eri tuulissa; joku jopa genaakkerin kanssa ja
tuulen piti olla kaikille täysin sama vastainen ????????.
Helsingholmen jälkeen sitten saimme kunnon tuulen,
parhaimmillaan taisi olla jopa 7 m/s. Tässä tuulessa meidän keula ei sitten
enää toiminut. Ajanpuutteen vuoksi keulan nostimeen oli jäänyt rullalaitteen
”klöntti” paikalleen eikä nostinta saatu kiristettyä riittävän kireäksi ja näin
keulapurje oli liian ”säkkimäinen”. NO……. ei siinä kuitenkaan paljon hävitty
muille, mutta se pätkä tuntui varsin pitkältä ja lyhyet housut jalassa oli
vähän jo kylmäkin.
Vastaatulija |
Lähestyttäessä Högsåran lounaispuolella olevaa Itäpoijua,
niin tällöin vastaan tuli ensimmäisenä Kaminami
valtavan valkoisen genaakkerin kanssa hyvää vauhtia ja tuli sieltä myös
kadoksissa ollut Xathekin. Kääntömerkin jälkeen saimme oman spinaakkerin ylös
ja sitten matka alkoi taittua. Loppusuora, reilu 10 mailia, maalia kohti
ajettiin taas DWE:n kanssa yhtä matkaa hyvää vauhtia. Harvoin on toukokuussa
niin lämmin merellä kuin nyt oli tällä pätkällä.
Tämä etumatka pitäis saada kiinni |
Ja saatiin ne kiinni |
Viimeiseen mutkaan puoli mailia ennen maalia tultiin DWE:n
kanssa rinnakkain spinnut ylhäällä ja vielä piti vaihtaa spinnu
keulapurjeeseen. Hieno ja sähäkkä loppu rutistus hauskalle kisalle, joka sai
kyllä hien pintaan.
Kisa meni meidän osalta varsin hyvin; suorassa ajassa kisan
kolmanneksi nopein vene …………………….. Dat Wor Et jäi 11 sekuntia J.
Tasoitetussa ajassa olimme viidensiä, joten aivan ei tavoitteeseen päästy
…………………Mutta yhtään ei harmita.
Kisa oli pitkä ja hatun nosto Baltic 37 Leannalle, joka tuli
maaliin vasta klo 21:37:36.
Tulokset
Tästä on taas hyvä jatkaa kisailua ja seuraavaksi sitten
tarvitaan jo enemmän miehistöä Viittakari kisoihin.
Onnittelut hienosta purjehduksesta ja hyvästä sijoituksesta!
VastaaPoistaOlipa kiva lukea kisan kulusta myös toisen veneen näkökulmasta ja samalla nähdä kuvia myös reitin varrelta. Itse kuvasin vain starttia ja mies unohti laittaa kisan aikana veneen GoPro-kameran päälle, joten kisan tuoksinnasta ei tullut yhtään kuvaa.
Kiitos; Sijoitus ei ole se tärkein juttu (JOS...... ei ole palkintosijoilla), mutta hyvä sijoitus kertoo useimmiten siitä, että purjehdus sujui hyvin ilman suurempia kommelluksia. TOKI .......................hienoa olisi myös voittaa :)
Poista