Edellisestä Pyytin kisasta on kulunut jo jonkin aikaa, mutta
nyt löytyi taas intoa lähteä mukaan. Miehistön mukaan saaminen isoissa veneissä
on vaan suhteellisen haastavaa. Halukkaita lähtijöitä oli nytkin, mutta
erinäköisiä valitettavia esteitä tuli viime metreille asti, joten tällä kertaa
kisaan lähdettiin ainoastaan kolmen hengen miehistöllä; minä, Hannu ja Juha.
Osittain myös tästä syystä taktiikka suunniteltiin
tavallista tarkemmin; reittikarttaan merkittiin tuulet oletetun aikataulun
mukaisesti ja purjeenvaihdot käytiin läpi; millä purjeilla mikäkin pätkä
ajetaan.
Meidän lähtöajaksi oli merkitty klo 19.18. Samaan aikaa
lähtisi myös kolme muuta venettä ja ainakin näistä yksi on aikaisempi
Pyytikarin voittaja; Alda. Lisäksi samaan aikaan lähtevästä Cetuksesta löytyy
ehkä eniten kokemustietoa tämän kisan osalta…….. itse asiassa Cetuksen ex-kippari
(nykyinen taktikko?) ilmoitti tämän olevan hänelle 49. Pyytinkarin kisa.
Juuri ennen lähtöä tehtiin suunnitelmaan vielä muutos ja
vaihdettiin keulaan G1. Linjalta myöhästyttiin varmaan yli 20 sekuntia, mutta heikossakin
kryssi tuulessa oli helppo löytää puhdas tuuli. Aikaisemmin lähdöt ovat olleet meillä selkeä vahvuus, mutta tässäkin kilpailujen puute näkyi selvästi.
Airisto meni kuitenkin kohtuullisen hyvin kunnes tuuli
loppui kokonaan ja kaikki mittarin menivät nollaan.
Nämä mittarit korjattiin juuri ennen lähtö ELI toimivat jos vain tuulisi |
Taas mennään; keulapurjeen vaihto käynnissä kuva : Mari, Tempo |
Tässä vaiheessa näytti, että kaikki aikaisemmin paremmassa tuulessa lähteneet veneet ovat karanneet jo lopullisesti. No ……uusi tuuli tuli kuitenkin suhteellisen pian ennusteen mukaisesti ja ennen Orhisaarta saatiin spinnu jo vetoon. Tässä kohtaa Exquisite; X-40 oli ottanut varsin hienon sateenkaari kuvan, johon myös me päästiin.
kuva : Exquisite |
Spinnu pätkän alussa valmistauduttiin jo tulevan yön kovaan
kryssiin ja vaihdettiin keulaa G3. Uutta keulapurjetta tarvittiinkin jo
Kaitkiven kohdalla, jossa reitti nousi pieneksi ajaksi lähes täysvastaiseen. Tämäkin
oli otettu jo alkuperäisessä suunnitelmassa huomioon, joten ilman vaikeuksia spinnu otettiin10 minuutiksi alas. Spinnu nousi takaisin ylös heti kun se vain
oli mahdollista ja tässä pääsimme usean veneen ohi. Tuuli oli jo alkanut
nousta ja monessa veneessä ilmeisesti spinnun nostoa jonkin aikaa pohdittiin.
Tämä pätkä meni kuitenkin hyvin nopeuden ollessa jo 7 – 8 solmua ja
huiput yli 8.
Oletetusta aikataulusta oltiin alun nollien johdosta jo
jonkin verran jäljessä, joten Pippära grundetilla Genaakkeri jäi väliin ja
siirryttiin suoraan G3:een. Spinnun laskussa lisäkädet olisivat olleet jo tosi tarpeeseen,
koska reippaassa sivutuulessa lasku oli jo aika työläs.
Reippaassa sivuvastaisessa lähdettiin ajamaan kohti Fiskö
tiiviissa ryhmässä; Cetus ensimmäisenä ja me Tempon perässä. Tempo yritti
yläkautta Cetuksen ohi onnistumatta siinä ja me myös pysyttiin omalla paikalla.
Jonkin matkaa Fiskön jälkeen tuuli oli täysvastainen ja tässä kohtaa päästiin
Temposta sekä Cetuksesta ohi. Meillä uusi iso ja G3 toimi hienosti; venettä oli
helppo ajaa ja se oli hyvin tasapainossa. Tempossa otettiin isoon reivi ja sen
jälkeen ero heihin ei enää kasvanut.
En muista, että olisin koskaan aikaisemmin ollut merellä
niin kovassa vesisateessa kuin nyt; vettä tuli kaatamalla ja purjeen alla oli
jatkuva vesiputous. Jossain vaiheessa Tempo ohitti meidät …….. onneksi……. sen
jälkeen oli huomattavasti helpompi ajaa heidän perävaloa seuraten. Siinä sitten Tempon
perävaloa katseltiin 20 metrin etäisyydeltä muutama tunti ja homma toimi varsin
kivasti …. kiitos siitä, koska meidän kuski rikkoi silmälasit kuivia vaatteita
vaihtaessa. Ennen aamun sarastusta vastaan tuli vielä salamat ja ukkonen; hiukan
erilainen kokemus sekin.
Vähän ennen Bådania Tempo purki reivin ja alkoi kasvattaa
eroa meihin. Pyytillä Tempon kippari arveli eron syntyneen siitä, että he jaksoivat
ajaa isoa aktiivisesti ja näin se varmasti olikin.
Vuosnaisten kohdalla meidän suunnitelma oli vaihtaa keulaan
uudelleen G1, mikä myös sitten vaihdettiin. Vaihto oli ehkä vähän liian aikainen, koska
tämän jälkeen venettä ei hetkeen saatu lainkaan tasapainoon. Ehkä myös väsymys
kolmen hengan miehistöllä alkoi jo näkyä.
Tämä pätkä kohti Laupusta oli se meidän heikoin osuus; venettä ei vaan
saatu kunnolla kulkemaan ………… L
Laupusista alaspäin tuuli jonkin verran nousi ja meno parini
heti, kunnes sitten Hevonkackissa taas loppui. Samaan aikaan takaa ilmestyi
jälleen Cetus ja meillä oli pieni pelko, että he löytävät tuulet meitä paremmin ……………
ja niinhän siinä sitten kävi ……. Cetus karkasi kauas pois..
kuva : Mari, Tempo |
Kuiva Kaltsaaria kierrettäessä tuuli virisi jälleen ja maaliin päästiin hienosti spinnun kanssa.
Laiturissa oltiin ennen Tokiota (ei tosin maalissa) |
Olipa kisa …… kaikennäköistä keliä löyty matkan varrella ja
vene sekä viisi purjetta olivat maalissa hiukan KOSTEITA. Mutta itse kisa oli
hyvä; hauskaa oli eikä mitään rikottu. Tulos ei ollut kummoinen, mutta ei
myöskään mikään katastrofi. Ensi vuonna tullaan uudelleen .....
Tulokset
Muiden kertomana sama tarina tai ainakin melkein sama
matkallamerenneidoksi, S/y Kaminami
S/y Exquisite
Muiden kertomana sama tarina tai ainakin melkein sama
matkallamerenneidoksi, S/y Kaminami
S/y Exquisite
Paluu kilpailusta myöhemmin
Jännittävä seikkailu oli teilläkin! On todella kiva kuulla muidenkin veneiden kisatarinat - olisipa näitä blogeja vielä enemmän.
VastaaPoistaTuo sade oli kyllä uskomaton. Kun märkiä purjeita tuli kisan aikana keulaluukusta sisään, saatiin veneen sisälläkin sade aikaan, kun kattoon tiivistynyt kosteus tippui niskaan. Ei voi kuin ihailla tuota etukäteisvalmistautumistanne. Meilläkin Kippari seurasi muuttuvia sääennusteita ja ajoi tuuliennusteet purjeenvaihto-ohjelmaamme, mutta ei niitä ehditty tiimin kanssa pohtimaan. Hienoa että lähditte reippain mielin kisaan noinkin pienellä miehistöllä.
Meillä tuo etukäteissuunnittelu johtui tosiaan vähistä käsistä; niille tarvittiin tehokas käyttösuunnitelma.
PoistaVaikuttaa siltä, että vaihtelevassa säässä YR.NO olisi paras ennustaja; tai nyt aikakin oli.
Tosin se tuuli oli kovempi mitä me uskottiin. Meillä oli kyllä käytössä uusi iltapäivällä asennettu tuulimittari, mutta siinä vesisateessa me ei nähty sen tuulilukemia :-)
Tätä kisaa on kyllä hauska muistella sekä lukea myös muiden blogeja samasta kisasta.