Kauden avauskisaan saatiin haalittua lähes täysi miehistö, tosin kuudes mies tuli laiturilta mukaan ainoastaan kolmen minuutin varoitusajalla. ”Ison” veneen ongelmana on saada kisaan riittävästi miehistöä, mutta vastaavasti… paljon miehistöä = paljon hauskaa.
Tällä kertaa lähdössä oli mukana meille uusia
kisakumppaneita mm. Farr 40 ja Melges
24, joten lähtö päätettiin ajaa tavanomaista varovaisemmin. ELI
lähestytään linjaa pitkällä vauhdilla ja vasta 30 s ennen paukkua päätetään,
mistä kohtaa linjaa lähdetään. Lähtö olisikin voinut onnistua erinomaisesti,
mikäli meidän startti kello ei olisi ollut 12 s myöhässä. Linjaa lähestyttäessä
lähtöveneen vierestä aukeni paikka, mutta paukku tuli meille 12 s liian
aikaisin ja tämän vapautuneen paikan otti Melges 24.
![]() | ||
Ei liity mitenkään kisaan, mutta hyvä kuva |
Kiihdyttäminen muiden takaa sotkuisessa tuulessa on aina
tuskaista ja lisäksi radan oikea reuna oli taas; niin kuin usein ennenkin, se
parempi reuna. ELI olisi pitänyt kääntää heti linjan jälkeen paaralle, varsinkin
kun tuuli myös kääntyi enemmän lounaaseen. Mutta ylämerkille tultaessa olimme vielä
hyvin pelissä mukana, koska jotkut muut, kuten esim. Favola kärsi meitäkin
enemmän radan vasemmasta laidasta ja tuulen kääntymisestä.
Ylämerkillä olisi voinut ajaa paaran halssilla suoraan
seuraavalle alamerkille, mutta päätimme kuitenkin nostaa spinnun styyran
puolelta ja jiippi paaralle mahdollisemman nopeasti. Manööverit menivät suunnitelman
mukaan ilman mitään vaikeuksia. Alamerkin manöövereitä varten kerättiin vähän
korkeutta varastoon ja saatiinkin ajaa ajoittain varsin pienellä kulmalla kohti
alamerkkiä.
Alamerkki on tähän asti ollut se meidän heikko lenkki ja nyt
oli suunnitelma lähestyä merkkiä lähes myötäisessä ja ottaa ensin spinnu puomi
alas, sitten keulapurje ylös ja vasta tämän jälkeen spinnu tuulen puolelta alas
keulaluukkuun. Merkille tultiin rinnakkain Favolan kanssa ja meillä oli
sisäpaikka. Koskaan aikaisemmin spinnua ei ole laskettu niin lähellä merkkiä
kuin nyt ja näin saatiinkin sisäpaikka pidettyä, vaikka myös Favola tuli
loppuun asti spinnu vedossa. Jälleen manööverit sujuivat ilman ongelmia ja
kryssi osuudella päästiin heti merkiltä.
Kryssillä venevauhti ei vielä ollut täysin kohdallaan, tosin
ei myöskään pahasti jääty muiden vauhdista. Paitsi että, Dat wor et menee
meiltä vielä karkuun vaikkakin mittaluvun perusteella meidän pitäisi päästä
heiltä karkuun ja Mare Bossia emme sitten lähtölinjan jälkeen edes nähneetkään.
Myöhemmin yksi kilpakumppani totesi, että meiltä puuttuu
kryssillä laitapaino eli hengaukseen täytyy jatkossa kiinnittää enemmän
huomiota.
Ei siis näin |
Lisäksi perus trimmeihin täytyisi saada merkinnät; me saadaan kyllä
vene kulkemaan aika hyvin, mutta se vaatii 20 – 30 minuuttia yhtä halssia ja
tällöin hakemalla ja kokeilemalla löytyy kohtuullinen venevauhti. Olosuhteiden
muuttuessa ei ratakilpailussa ole oikein aikaa näihin ”säätö kokeiluihin” vaan
merkkejä tarvitaisiin.
Viimeiselle alamerkille tultiin tällä kertaa yksin ja
samoilla manöövereillä kuin aikaisemmin; puomi pois, keula ylös ja spinnu
luusta luukkuun. Ja jälleen manööverit sujui ilman mitään ongelmia. Maaliin ajettiin lyhyen kryssin jälkeen neljäntenä veneenä ja
tasoitusten jälkeen oltiin ison luokan kolmas …..EI HUONO ALOITUS KAUDELLE…..
tosin myöhäinen.
Ps. Sen verran oli taas intoa ja intensiteettiä mukana, että
tulosluetteloa tarkasteltaessa hämmästeltiin ………….oliko lähtölinjalla tosiaan
yksi 505-vene meidän kanssa samassa
lähdössä ???????
Kommentit
Lähetä kommentti