Viittakari 28.8

Tällä kertaa Viittakarin LYS 1:ssä oli neljä venettä (korjaus viisi venettä). Joskus on kadehdittu LYS 2:n runsasta osallistuja määrää, jopa 15 venettä yhtä aikaa viivalla. Enää ei välttämättä kadehdita, koska nytkin heillä oli kevyen tuulen lähdössä tilanteita ja ääntä. Pieniltä kosketuksiltakaan ei kokonaan vältytty, mutta ei onneksi mitään isompaa kolarointia.
No…. kyllä me viidelläkin veneellä jonkin näköinen pieni ruuhka lähtöön saatiin aikaiseksi ja hyvä vain ettei siinä ollu tkymmentä venettä samalla linjalla.

Veneitä LYS 2:n lähdössä oli 17 kpl !!
Me pohdimme lähtösuunnitelmaa; lähdemmekö venepäästä vaiko lipulta muiden alapuolelta. Olimme kyllä tietoisia siitä, että nousemme tuuleen huonoiten koko ryhmästä. Toisaalta emme luottaneet omaan venevauhtiin niin, että uskaltaisimme lähteä lipulta muiden alta. SIISPÄ venepäästä ja suhteellisen pian käännös paaralle.

Tuulen tarkkailua lähtöalueella
Suunnitelmassa pysyttiin ja linjalle syntyikin tilanne kun myös Tempo halusi lähteä lähtöveneen vierestä. Omaa paikkaa puolustettiin vähän ehkä turhankin aggressiivisesti, koska Tempo oli matkassa perhemiehistöllä. Meidän olisi pitänyt hiukan antaa periksi ottaen huomioon kisan luonne….….. mutta se kilpailuvietti. Tilanne oli kuitenkin molemmissa veneissä hallinnassa, eikä mitään vaaratilannetta syntynyt.

Hyvän lähdön jälkeen, niin Favola kuin myös Dat Wor Et nousivat taas paremmin kuin me ja näin meidän piti kääntää ensimmäisenä paaralle; aivan niin kuin lähtösuunnitelmaan oli kirjoitettu. Ensimmäiselle ylämerkille tultiin hyvin muiden mukana ja spinnu nousi hienosti. Spinnu osuudella saimme hyvin LYS 2:n veneitä ohitettua. Ensimmäinen halssi ajettiin hiukan pitkäksi, koska alapuolella oli veneitä, emmekä päässeet jiippaamaan riittävän aikaisin. Jiippi onnistui kuitenkin hienosti ja alamerkille ajettiin hyvää vauhtia ehkä turhan pienellä kulmalla.


Keskittynyttä alamäki ajoa
 Alamerkillä manööverit meni täysin putkeen ja pääsimme livahtamaan merkiltä Merennan yläpuolelle (hyvä me). Tilanteessa meidän keula meni kyllä aika läheltä Merennan peräpeiliä, mutta nämä tilanteet ovat se kilpailun suola ja saimme myöhemmin laiturilla heiltä jopa pienen kehun hyvästä merkin otosta.

Tässä vaiheessa tasoitusten osalta DWE oli jo mennyt menojaan, mutta Favola oli vielä lyötävissä. Etenkin kryssillä heikko tuuli oli tosi hankala; voimakkaita shiftejä, ylhäällä eri tuuli mitä alhaalla jne. Shiftejä me ei raskaalla veneellä yritetty edes ottaa, eikä purjeita saatu ollenkaan hyvään trimmiin ennen seuraavaa ylämerkkiä. Heikko ja muutenkin haasteellinen tuuli ei tosiaan ole sitä meidän ydinosaamista ja tällä kryssillä Favola ja DWE karkasivat meiltä lopullisesti.


Miksei toimi ??????????????
Ylämerkillä manööverit toimi taas hyvin ja myötätuuli osuus meni taas suhteellisen OK. Kryssillä näytti välillä huonolta, riittääkö tuuli enää viimeisen kiertämiseen. Maaliin kuitenkin päästiin luokkamme kolmantena veneenä, mutta välimatka Favolaan oli liian suuri tasoitukset huomioiden.

Paremminkin olisi voinut mennä, mutta se olisi edellyttänyt enemmän osaamista heikossa ja haastavassa tuulessa ja sitä nyt ei vain löytynyt. Manööverit toimivat tällä kertaa hienosti, kaikki meni niin kuin oli tarkoituskin.  JA TOSI hauskaa oli ja varmasti meidän paras Viittakari suoritus tänä kesänä; hyvä miehistö ja varsinkin asenne kohdallaan.

Tuloksista myöhemmin.

tulokset

Tuloksista vielä......... Sen verran intensiivinen lähtö tilanne oli, ettei edes huomattu, että meitä oli linjalla viisi venettä eikä neljä. Tulos ei ollut tosiaankaan hyvä , mutta siitäkin huolimatta kisa oli meidän paras suoritus tämän kesän Viittakareista........................EI SE KYLLÄ NIIN HYVÄ OLLUT, ETTÄ MEIDÄN LYS-LUKUA VOIDAAN KESKEN KAUDEN NOSTAA!!!!!!!!!!!!!!!

Viimeiseen Viittakariin täytyy kyllä panostaa niin, että kehdataan tulla saunomaan :-)

-

Kommentit