Viittakari 12.6

Alku kesästä Viittakari kisoista on valitettavasti kaksi viimeistä jäänyt väliin. Myös nyt oli vaikeuksia saada miehistöä kasaan ja kisaan lähdettiinkin vajaa miehityksellä; viiden hengen miehistöllä. Keli oli upea, tuulta oli 6-7 m/s ja myös lämmintä riitti.

Isossa luokassa LYS 1:ssä on yhä turhan vähän veneitä, tällä kertaa neljä venettä. Toisaalta hyvä niin, koska lähtölinja oli ehkä turhan lyhyt ainakin LYS 2 luokassa ja siellä lähdössä otettiin jopa vähän kontaktia. Lyhyestä linjasta johtuen LYS 2:n lähdössä oli ahdasta ja tästä syystä lähtö liputettiin takaisin yleisellä takaisinkutsulla. Pääosa veneistä ei nähnyt lippua ja näin ollen jatkoivat purjehdustaan. Tämä aiheutti myös meidän lähtöön hieman epäselvyyksiä, mutta pienen odottelun jälkeen hyvä lähtö saatiin aikaiseksi.

Lähtölinja oli jonkin verran vino ja venepää oli selkeästi edullisempi lähteä, niinpä sinne saatiin kolmen veneen voimin pientä ruuhkaa aikaiseksi. Meidän lähtö onnistui varsin hyvin, Dat wor et oli meidän alapuolella ja pääsimme linjan jälkeen jopa heidän yläpuolelta ohi. Tässä vaiheessa olimme todennäköisesti piikkipaikalla, koska muut käänsivät paaran halssille meidän alapuolelta.
Venevauhti ei kuitenkaan ollut vielä kohdallaan, koska tulimme ensimmäiselle ylämerkille vasta kolmantena veneenä. Ylämerkillä spinnu nousi ilman mitään ongelmia, mutta ensimmäinen jiippi oli turhan hidas. Ratakilpailussa istumalaatikossa olisi hyvä olla vähintään neljä henkeä; kuski, kaksi skuuttaajaa ja pianisti. Nyt käsiä oli turhan vähän, koska keulaan oli laitettu varmuuden vuoksi kaksi henkeä.

Kahden miehen köydet

Alamerkki on ollut aina meidän heikko kohta ja nyt alagaijaan oli lisätty ”jatkopala” jolloin sen voi irrottaa puomista ja pujottaa keulapurjeen alta ja näin saadaan keulapurje nostettua ennen merkkiä oikealta puolelta. Tämä toimikin varsin hyvin ja alamerkin kierto sujui tällä kertaa ilman vaikeuksia.

Toinen kierros purjehdittiin sitten yksin, Dwe ja Favola purjehtivat edellä ja La Luna meidän perässä. Vaikka meillä oli hommia yllin kyllin, niin siitäkin huolimatta vähän kaivattiin merkkitilanteita.


Odotukset kisan osalta olivat varsin korkealla, koska päivällä tuulta luvattiin 4-5 m/s. Tähän tuuleen vene on kevään aikana saatu kulkemaan hyvin, kulmat ja nopeus ovat ainakin mittakirjan mukaan olleet varsin hyvin kohdallaan. Myös trimmipisteet on tähän tuuleen merkattu.
Tuulen ollessa 6-7 m/s vene vaatii jo erilaisen purjetrimmin, mutta tähän ei kisassa ehditty riittävästi keskittymään.

Dat wor et kulkee joka kisassa alusta alkaen omaa vauhtiaan, osaamista ja rutiinia löytyy. Myös uusi Favola purjehtii hämmästyttävän hyvin kun ottaa huomioon, että vene on heille uusi. Meillä uuden veneen manööverien ja venevauhdin opetteluun meni huomattavasti kauemman aikaa, eivätkä ne vieläkään toimi kuin ajoittain. Jostain pitäisi löytää jonkin verran aikaa harjoitteluun, että saisimme manöövereihin hieman lisää rutiinia ja venevauhtia myös parannettua. Näin pääsisimme purjehtimaan kisassa yhdessä Dwe:n  ja mahdollisesti jopa Favolan kanssa, niin sitten se vasta hauskaa olisi. 

MUTTA….MUTTA… hauskaa oli nytkin ja ainakin meidän miehistö oli kisaa tosi tyytyväinen. Tästä on hyvä lähteä Pyytinkarin kisaan.


"Lautakunnan suureksi tyrmistykseksi yksikään venekunta neljästätoista ei noudattanut yleistä takaisinkutsua!? Näin ollen LYS 2 luokkaa ei purjehdittu."


Kommentit