Pyytinkarin kisa

Pari edellistä vuotta Pyytinkarin kisa on purjehdittu varsin hyvissä tuulissa, jota on riittänyt koko yöksi.
Tänä vuonna kisaan tuulta oli luvattu tosi vähän ja yöksi tuuli tyyntyisi lähes kokonaan.
Isossa luokassa LYS 1 veneitä oli jälleen kiitettävän runsaasti; 16 kpl. Samaan aikaan meidän kanssa lähti kaksi muutakin venettä; Xantippa ja Cetus, molemmat kovia ja kokeneita kisaveneitä.  

Lähdössä poijupää saattoi olla aavistuksen edullisempi mutta totesimme, että vauhti linjalle on se tärkein juttu. Lähtö ei onnistunut niin kuin suunniteltiin ja jäimme alussa Xantipan sotkuihin. Ennen kuin saimme oman venevauhdin kohdalleen, niin myös Cetus meni alakautta ohi. Sitten kun venevauhti löytyi, niin pysyimme muiden mukana varsin hyvin.

Edessä Prospecti nosti spinnun ja myös me päätimme kokeilla meidän genaakkeria. Koska tuuli oli jonkin verran auki, suunnitelma oli ajaa vauhdilla alas ja ottaa jonkin ajan päästä genualla taas korkeutta. Jostain syystä emme uskaltaneet ajaa omalla kulmalla ja hyvällä vauhdilla riittävän alas ja näin hävisimme ainoastaan aikaa tässä kokeilussa. Lisäksi genaakkerin laskussa kippari erehtyi pianistin paikalle ja päästi vahingossa ison nostimen auki genaakkerin nostimen sijasta. Epäonnistuneen kokeilun johdosta muut veneet pääsivät meiltä jonkin verran karkuun.

Orhisaasesta eteenpäin kevyessä länsituulessa pysyimme kryssillä suhteellisen hyvin muiden mukana, tosin emme saaneet juurikaan saavuttaneet edellä ajavia. Kaitkiven jälkeen tuuli tyyntyi entisestään ja näimme edessä purjehtivat veneet lilluvan lähes paikallaan radan vasemmassa reunassa. Pääsimme kuin pääsimmekin lipumaan radan oikeaan reunaan ja täällä olemattomassa mutta puhtaassa tuulessa saimme kaikki Airiston genaakkeri kokeilun virheet anteeksi. Kittuisiin tultaessa olimme saaneet koko kärkiryhmän kiinni, mutta siellä sitten ajoimme itsemme pussiin styyralta tulevan veneen, kiven ja Xantipan väliin. Venevauhti meni lähes nollaan ja tuskallisen kiihdytyksen jälkeen pari väärää valintaa tuhosi meidän kisan ainakin tuloksen osalta. Pipperan kohdalla tuuli meni sitten täysin nollaan ja jäimme kahdeksi tunniksi kellumaan ilman nopeutta radan oikeaan reunaan (itäreuna). Samassa tyvenessä kellui myös useita muitakin veneitä, useimmat kuitenkin länsireunassa. Uusi ennusteessakin luvattu heikko länsituuli tuli tietenkin ensin länsireunaan ja tämä kyllä aamuyöstä viiden aikaan söi miestä.

Tuulta odotellessa

Fiskön jälkeen pääsimme ajamaan spinnulla aina Kihdin yläkulmaan asti, jossa syntyikin hauska tilanne. Tulimme seuraavalle kääntömerkille yhdessä First 40 kanssa, eikä kumpikaan halunnut merkille sisäpaikkaa. Ilmeisesti molemmat olettivat toisen laskevan merkillä spinnunsa ja tästä syystä ulkopaikka oli varman päälle. Firsti laski sitten spinnunsa myöhemmin kuin me ja se nykäisikin hetkessä ison etumatkan meihin nähden.

Ei paljon, mutta vähän kuitenkin

Airistolla genaakkeri kokeilun jälkeen päätimme, että meidän litteä genaakkeri ei ole kilpapurje, eikä sitä enää kilpailussa käytetä. Mutta jotain oli keksittävä ja näin ollen peruimmekin aikaisemman päätöksen ja päätimme uudelleen kokeilla genaakkeria; josko sittenkin. Aikamme haettua genaakkerille oikeaa muotoa, se alkoi lopulta näyttää hyvältä ja toimikin meidän mielestä erittäin hyvin. Olimme ainut meidän silloisesta ryhmästä, joka pääsi ajamaan joko genaakkerilla tai spinaakkerilla ja näin etumatkaa muihin veneisiin alkoi syntyä. Tuulikulma oli keskimäärin 65 astetta ja nopeus yli 7 solmua…HIENOSTI meni
Tosin myöhemmin illalla Pyytinkarin laiturilla tätä meidän tyytyväisyyttä kommentoitiin:

kuule Pekka, EI SE RIITÄ, tolla teidän lys-luvulla sen nopeuden olisi pitänyt olla yli 8 solmua

Niinpä, kilpailussa ei koskaan pitäisi olla liian tyytyväinen omaan venevauhtiin, vaikkakin kommentti kyllä annettiin pieni hymy huulilla.

Heikosta tuulesta johtuen rata oli lyhennetty Pyytinkarin länsipuolelle, jonne saavuimme yli 21 tunnin purjehduksen jälkeen. Tuloksen osalta kisa oli pettymys, mutta siitä huolimatta olimme tyytyväisiä omaan suoritukseemme. Olosuhteet olivat haastavat ja virheistä rangaistiin ankarasti ja näitä virheitä vain tuli tehtyä liian monta tällä kertaa.


Paluukilpailusta myöhemmin……

Kommentit