Kauden ensimmäinen kisa


Ensimmäinen kisa olisi onnistuakseen vaatinut yhden tai useammankin harjoituksen, että manööverit olisi talven jäljiltä ollut hallinnassa Mutta oli se taas sähläyksistä huolimatta hauskaa, kisaaminen nimittäin.

Tuuli kisassa oli kovin haasteellinen, se vaihteli niin voimakkuudeltaan kuin myös suunnaltaan aikalailla.

Ison luokan lähdössä veneitä oli vielä valitettavan vähän, ainoastaan kolme kappaletta; me, Dat wor et ja uusi Favola.

Lähtö suunnitelman laadinta huom. taktikolla käytössä lähtöavustin

Lähtö oli suhteellisen hyvä, Dwe pääsi lähtemään piikkipaikalta ja me kakkosena ennen Favolaa.
Nousukulmat oli meillä vielä kateissa, koska Favola nousi täysin eri kulmaan ja karkasikin selkeästi ennen ensimmäistä ylämerkkiä. Merkillä spinnu nousi ilman vaikeuksia ja ensimmäinen jiippi meni myös varsin mallikkaasti.

Välillä tuuli vähän

Tällä pätkällä tuuli shiftasi varsin paljon ja välillä näytti, että yhdellä jiipillä päästään suoraa alamerkille ja hyvissä asemissa. Mutta ei; vähän ennen alamerkkiä tehtiin vielä pari jiippiä ja layline ajettiin pitkäksi, joten alamerkille tultiin spinnulla lähes sivutuulessa.
Alamerkki oli viime kesänä meidän akilleenkantapää ja niin se oli myös tällä kertaa, keulaa ei saatu ylös ja näin ollen merkki meni pitkäksi. Spinnu laskettiin ensin alas ja vasta sitten saatiin keulapurje ylös. Operaatio vei aikaa ja tänä aikana Dwe ja Favola karkasi meiltä lopullisesti.

Kryssi pätkä meni niin kuin meni; vauhdin ja kulmien osalta kun ei vertailuveneitä lähistöllä ollut. Mikäli ratakilpailussa jatkossa halutaan menestyä, niin venevauhdin osalta täytyy skuuttipisteet ym. merkitä tarkemmin ylös. 


Välillä vähän keskityttiinkin

Seuraavalla ylämerkillä spinnu nousi taas ilman vaikeuksia ja myös jiippi meni ilman suurempia sähläyksiä. Mutta jälleen alamerkillä oli vaikeuksia saada keula ylös ja merkki ajettiin taas pitkäksi. Osa miehistöstä oli jo sitä mieltä, että rata oli aivan liian lyhyt. No maaliin kuitenkin päästiin, joskin ”vähän” muiden perässä.

Alamerkki tilanteet täytyy jatkossa käydä tarkasti läpi ja tämän pohjalta rakentaa selkeä suunnitelma miten homma hoidetaan mallikkaasti.

Tosin olin kyllä talven aikana rakentanut suunnitelman ja alakaijalle uuden kansikiinnityksen, jonka voi irrottaa ja siirtää se keulapurjeen toiselle puolelle ja näin vältettäisiin purjeen työläs kantaminen toiselle laidalle. Muuten hyvä suunnitelma, MUTTA ei toimi. ELI tarvitaan siis uusi suunnitelma.

Ps. Ei se rata liian lyhyt ollut; se oli hyvä.


Kommentit

  1. Kilpapurjehdus on hauskaa mutta onnistuminen tekee siitä vielä hauskempaa. Sitä odotellessa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä....niin......Viime kesä lähti samoissa merkeissä käyntiin ja kyllä niitä onnistumisiakin sitten loppukesästä tuli. Tosin ei ne onnistumiset viime kesänäkään odottamalla tulleet.

      Puolustukseksi täytyy sanoa, ettei kyllä kertaakaan käyty harjoittelemassa, eikä valitettavasti myöskään lähiaikoina ehditä.

      Poista

Lähetä kommentti