Turun Hopea



Kauden ensimmäinen kisa oli tänä vuonna perinteikäs Turun Hopea. Kisa purjehdittiin ratakilpailuna, jossa oli neljä erillistä lähtöä.

Oma vene oli viikonlopun nuorten käytössä, joten tarjous päästä kisaamaan S/y FinX miehistöön oli enemmän kuin houkutteleva. Vene on Xp 38 LYS luku 1,35. Vene on tosi nopea ja se purjehti hienosti palkintosijoille viime vuoden Helsinki – Tallinna race:ssa. 
Ratakisa on tietenkin nopeatempoisena erilainen kisa; jossa korostuu enemmän lähdöt sekä manööverit.
Veneessä on hyvät peruspurjeet, mutta spinnupuomi on yhä toimituksessa. Joten tältä osin annoimme muille hieman pientä tasoitusta, joskin iso genaakkeri meillä oli kyllä käytössä.


Kevyessä kelissä kohti rata-aluetta


 Ensimmäisessä lähdössä tuulta oli 1-3 m/s ja tämä on fokkaveneelle ehkä turhan vähän. Lähtö ei täysin putkeen mennyt, mutta myös muillakin oli jonkin verran hakemista. Venevauhtia haettiin aktiivisesti ja ajoittain se myös löytyikin. Ensimmäisessä lähdössä avotuuli osuudet sujuivat ehkä parhaiten. Heikko tuuli edellytti voimakasta leikkausta tuuleen, joten ajoimme lähes samoja kulmia kuin spinnu veneet. Eli tässä lähdössä genaakkeri toimi. Toinen genaakkeri vene Melges 24 Pyydys oli ensimmäisenä maalissa ja me toisina. Tosin tasoituksen jälkeen me oltiin joka lähdössä 6/8 "riippumatta siitä kuinka hyvin purjehdittiin".   😉


Genaakkeri veneet Me ja Melges  Kuva: Mari

Meillä oli veneessä 7 hengen miehistö ja siitä huolimatta joissain manöövereissä kädet oli loppua kesken  ....... eli kiirettä piti. Mahtoiko tästä johtuen minulla mennä lähdöt jossain vaiheessa sekaisin 😒  …….. Kisan loputtua kuvittelin, että ajoimme kolme lähtöä ?????????

No  ……. joka tapauksessa joko toiseen tai kolmanteen lähtöön tuuli oli noussut jo 5-8 m/s. Tämä lähtö meiltä meni täysin nappiin. Linjalla oli tosi ahdasta, mutta siitä huolimatta onnistuimme jotenkin ajamaan linjaa pitkin lähes 10 sekuntia. Taas venevauhdin hakemiseen meni jonkin verran aikaa, mutta lähelle tavoite nopeuksia päästiin (yli 7 solmua). 


Tässä jo mennään    Kuva: Mari

Tuulen tarkkailu jäi vähemmälle kun venevauhtia haettiin ja pari siftiä jäi selkeästi hyödyntämättä. Mahdollisesti tästä johtuen myös ylämerkin laylinelle käännyttiin liian aikaisin. Merkille päästäksemme venettä täytyi piinata ja samaan aikaan valmistautuminen genaakkerin nostoon jäi aivan viime tippaan. …… Lisäksi tämä kertautui vielä niin, että gennakkeri kyllä nousi, mutta halssi ajettiin aivan liian pitkäksi. Näin alamerkille ajettiin jo varsin reippaassa tuulessa aivan liian isolla kulmalla. Tässä sitten ajettiin varmasti kisan huippuvauhti lähes 9 solmua.

Tässä tuulessa genaakkerilla annoimme toisille jo enemmän tasoitusta ja näin lopuissa lähdöissä myös Arcona 340 Tempo oli meitä ennen maalissa ……. Tosin heillä kyllä manööverit sujui meitä paremmin ja varmasti venevauhtikin löytyi nopeammin. 👍

Viimeiseen lähtöön tuuli jälleen heikkeni ja lähdöstä myöhästyttiin jonkin verran. Tämä taas aiheutti sen, että oli haettava jonkin aikaa vapaita tuulia. Vendat oli tällä veneellä suhteellisen haasteellisia; venevauhti oli pidettävä tarkasti yllä, muuten tulee hankaluuksia. Ilmeisesti köli on sen verran kapea, että se vaatii aika lailla vauhtia; muuten pitoa ei löydy ja vauhtia täytyy hakea tosi alhaalta. Ylämerkillä oli taas vähän ruuhkaa ja se vaati pari nopeata väistö vendaa, joissa aikaa sitten meni jonkin verran hukkaan. Muuten viimeisessä lähdössä muut manööverit toimi jo varsin mallikkaasti; etenkin genaakkeri jiippi. Sitä en ole aikaisemmin nähnyt …..…. siinä keulamies juoksi uuden skuutin keulan kautta uudelle halssille ja mastomies sekä skuuttaaja veti ”löysät” sisään muiden kannustaessa.


Kevyttä kulkua   Kuva: Mari

Kisa oli kaiken kaikkiaan tosi hauska. Erityisesti hienoa oli se, että missään vaiheessa mitään sähläystä ei syntynyt, vaikka veneessä ei vakiomiehistö tässä kisassa ollutkaan. Manööverit toimivat, vaikka niihin ehkä normaalia enemmän aikaa käytettiinkin. ….. hieno kokemus ......  😎


Kiitokset kipparille

Tästä sai sai kivasti intoa Pyytinkarin juhlakisaan .... ei muuta kuin miehistöä rekrytoimaan omaa veneeseen.






Kommentit