EI ONNISTU …………….. EI SITTEN NIIN MILLÄÄN
Ennen starttia meillä oli hyvin aikaa hakea purjeisiin
perussäädöt kohdalleen ja hyvin ne löytyikin. Mittakirjan mukaan 5,14 metrin
tuulessa meidän nopeuden pitäisi olla 6,14 solmua ja kulman 41,5 astetta.
Nopeus oli kutakuinkin kohdallaan, niin lokissa, kuin myös GPS:ssä ja kulmat
olivat plotterijäljen mukaan myös aika hyvin kohdallaan. Kevyessä tuulessa
hekki oli lähes kokonaan auki ja näin vene oli helppo ja tunnokas ajaa.
(odotukset nousi)
Nyt näyttää ja tuntuu hyvältä |
Eli valmistautuminen starttiin; linja oli suora, joten
lähdetään jälleen kerran venepäästä. Starttikello saatiin pikkuluokan töötistä
käyntiin ja 4 minuutin kohdalla vielä varmistettiin; JEP kello on ajassa.
Linjaa lähestyttäessä siellä oli venepäässä jo pientä ruuhkaa, mutta pienen
pujottelun jälkeen löydettiin se oma paikka heti lähtöveneen vierestä ja
ajoitus meni nappiin…………. MUTTA
……………. tööttiä ei kuulunut ???????????. Siinä sitten hämmentyneinä ajettiin
linjaa pitkin kohti lippupäätä ja odoteltiin, koska se töötti oikein tulee. NO ….töötti tuli, mutta siinä
vaiheessa me oltiin lipulla ilman vauhtia ja linjan yli päästiin nippa nappa. Ilmeisesti
se 4 minuutin paukku oli vasta 5 minuutin varoitusviesti ELI meidän kello oli
minuutin etuajassa :(.
No..... mennäänkö vai ei?? |
Siinä sitten paaran halssilla yritettiin saada vene
liikkeelle ja päästä vapaisiin tuuliin muiden sotkuista. Ensimmäinen kryssi
ylämerkille meni kuitenkin vielä kohtuullisen hyvin vaikka tuuli heikkeni ennen
merkkiä ja meno muuttui jo hiukan tahmaiseksi. Manööverit merkillä sujui taas
mallikkaasti, eivätkä ne ole enää se meidän heikoin lenkki.
Alamerkille ajettiin yhdellä jiipillä radan länsi reunaa
pitkin, vaikka Ruissalon rannan puoli olisi todennäköisesti ollut se parempi
reuna. Alamerkillä oli taas pientä ruuhkaa mutta vähistä käsistä (5 henkeä = 10
kättä) huolimatta se sujui suhteellisen mallikkaasti; loppuun asti spinnulla ja
alas luusta luukkuun.
Keulaosasto tauolla |
Tästä eteenpäin tuuli yhä heikkeni ja oli varsin reikäinen.
Alle 4 metrin tuulessa meiltä loppuu kyllä osaaminen kesken. Venettä ei vain
saada kulkemaan eikä se johdu siitä, että leveä perä vetäisi vettä perässään.
Hekki on löysä, nostimet ovat löysät ja takaliikit on auki, mutta EI. Tässä varmasti tarvittaisiin
jonkun ammattiauttajan apua.
JOO vesi jää taakse; ei tule perässä |
Muutoinkin huono ilta, niin vielä erityisesti ärsytti kilpakumppani
joka vähät välittää väistämissäännöistä ja ajaa paaralla suoraa eteen luottaen
siihen, että kyllä ne väistävät ja mehän sitten väistimme.
Ennen ylämerkkiä tehtiin vielä olemattomassa tuulessa 3-4
turhaa käännöstä; käännettiin 606:n alta pois, vaikka olisi pitänyt ajaa takaa
säilyttäen nopeus ym. ym.
Loppu kisa olikin sitten enempi vähempi seilailua ja aikamme
kuluiksi pohdimme, että mikä meni pieleen lähdössä. Eli ilmeisesti pienemmän
luokan lähdössä joku varasti ja heti lähdön jälkeen nousi palautuslippu eikä
meidän luokka lippu. Eli jatkossa
täytyisi varmasti tarkemmin kiikaroida niitä lähtölippuja, jos vain
ehdittäisiin ………… siinä kun on ainakin meillä kaikenlaista pikku kiirettä ja
pulssi hakkaa pitkälle toistasataa J.
Mitä ihmettä siinä lähdössä tapahtui ???????? |
Ei se kisa nyt täysi katastrofi ollut, mutta ne odotukset
vain oli turhan ylioptimistisia. Ennen lähtöä vene tuntui tosiaan kulkevan
varsin kivasti kun trimmit osui kohdalleen. ==> nyt tulee
kyllä hyvä kisa J
Kausi oli meidän osalta tänä kesänä lyhyt, mutta jos se ensi
kesänä taas olisi vähän pidempi, niin todennäköisyyksien mukaisesti myös
onnistumisia tulisi enemmän…….. JOO.
Tosin varsinkin ratakilpailuissa se paras oppi tulee kisaamisen kautta ja jos
me ei kisata, niin silloin annetaan muille etumatkaa ja kyllä se taisi tänä
kesänä näkyä.
Kiitokset taas kilpailun järjestäjille mahdollisuudesta
harrastaa Tiistai-iltaisin.
Kommentit
Lähetä kommentti