Viittakari 3.9



EI ONNISTU …………….. EI SITTEN NIIN MILLÄÄN

Ennen starttia meillä oli hyvin aikaa hakea purjeisiin perussäädöt kohdalleen ja hyvin ne löytyikin. Mittakirjan mukaan 5,14 metrin tuulessa meidän nopeuden pitäisi olla 6,14 solmua ja kulman 41,5 astetta. Nopeus oli kutakuinkin kohdallaan, niin lokissa, kuin myös GPS:ssä ja kulmat olivat plotterijäljen mukaan myös aika hyvin kohdallaan. Kevyessä tuulessa hekki oli lähes kokonaan auki ja näin vene oli helppo ja tunnokas ajaa. (odotukset nousi)

Nyt näyttää ja tuntuu hyvältä

Eli valmistautuminen starttiin; linja oli suora, joten lähdetään jälleen kerran venepäästä. Starttikello saatiin pikkuluokan töötistä käyntiin ja 4 minuutin kohdalla vielä varmistettiin; JEP kello on ajassa. Linjaa lähestyttäessä siellä oli venepäässä jo pientä ruuhkaa, mutta pienen pujottelun jälkeen löydettiin se oma paikka heti lähtöveneen vierestä ja ajoitus meni nappiin…………. MUTTA ……………. tööttiä ei kuulunut ???????????. Siinä sitten hämmentyneinä ajettiin linjaa pitkin kohti lippupäätä ja odoteltiin, koska se töötti oikein tulee. NO ….töötti tuli, mutta siinä vaiheessa me oltiin lipulla ilman vauhtia ja linjan yli päästiin nippa nappa. Ilmeisesti se 4 minuutin paukku oli vasta 5 minuutin varoitusviesti ELI meidän kello oli minuutin etuajassa :(.

No..... mennäänkö vai ei??

Siinä sitten paaran halssilla yritettiin saada vene liikkeelle ja päästä vapaisiin tuuliin muiden sotkuista. Ensimmäinen kryssi ylämerkille meni kuitenkin vielä kohtuullisen hyvin vaikka tuuli heikkeni ennen merkkiä ja meno muuttui jo hiukan tahmaiseksi. Manööverit merkillä sujui taas mallikkaasti, eivätkä ne ole enää se meidän heikoin lenkki.

Alamerkille ajettiin yhdellä jiipillä radan länsi reunaa pitkin, vaikka Ruissalon rannan puoli olisi todennäköisesti ollut se parempi reuna. Alamerkillä oli taas pientä ruuhkaa mutta vähistä käsistä (5 henkeä = 10 kättä) huolimatta se sujui suhteellisen mallikkaasti; loppuun asti spinnulla ja alas luusta luukkuun.

Keulaosasto tauolla

Tästä eteenpäin tuuli yhä heikkeni ja oli varsin reikäinen. Alle 4 metrin tuulessa meiltä loppuu kyllä osaaminen kesken. Venettä ei vain saada kulkemaan eikä se johdu siitä, että leveä perä vetäisi vettä perässään. Hekki on löysä, nostimet ovat löysät ja takaliikit on auki, mutta EI. Tässä varmasti tarvittaisiin jonkun ammattiauttajan apua.

JOO vesi jää taakse; ei tule perässä

Muutoinkin huono ilta, niin vielä erityisesti ärsytti kilpakumppani joka vähät välittää väistämissäännöistä ja ajaa paaralla suoraa eteen luottaen siihen, että kyllä ne väistävät ja mehän sitten väistimme.
Ennen ylämerkkiä tehtiin vielä olemattomassa tuulessa 3-4 turhaa käännöstä; käännettiin 606:n alta pois, vaikka olisi pitänyt ajaa takaa säilyttäen nopeus ym. ym.

Loppu kisa olikin sitten enempi vähempi seilailua ja aikamme kuluiksi pohdimme, että mikä meni pieleen lähdössä. Eli ilmeisesti pienemmän luokan lähdössä joku varasti ja heti lähdön jälkeen nousi palautuslippu eikä meidän luokka lippu.  Eli jatkossa täytyisi varmasti tarkemmin kiikaroida niitä lähtölippuja, jos vain ehdittäisiin ………… siinä kun on ainakin meillä kaikenlaista pikku kiirettä ja pulssi hakkaa pitkälle toistasataa J.

Mitä ihmettä siinä lähdössä tapahtui ????????

Ei se kisa nyt täysi katastrofi ollut, mutta ne odotukset vain oli turhan ylioptimistisia. Ennen lähtöä vene tuntui tosiaan kulkevan varsin kivasti kun trimmit osui kohdalleen.  ==>  nyt tulee kyllä hyvä kisa J

Kausi oli meidän osalta tänä kesänä lyhyt, mutta jos se ensi kesänä taas olisi vähän pidempi, niin todennäköisyyksien mukaisesti myös onnistumisia tulisi enemmän…….. JOO. Tosin varsinkin ratakilpailuissa se paras oppi tulee kisaamisen kautta ja jos me ei kisata, niin silloin annetaan muille etumatkaa ja kyllä se taisi tänä kesänä näkyä.

Kiitokset taas kilpailun järjestäjille mahdollisuudesta harrastaa Tiistai-iltaisin. 




Kommentit