Viittakari 5.9

Kauden viimeiseen Viittakariin oli luvattu varsin reipasta keliä; tuulta 8-9 m/s ja vesisadetta. Tästä huolimatta vaiko tästä johtuen, meillä oli jälleen kerran täysi miehistö: 7 henkeä. Lähtöalueelle ajettaessa Brown Sugar kadehtikin meidän miehistön määrää ja ehdotti meille, että josko joku meistä voisi tulla heille avuksi. He ajoivat haita kahden hengen miehistöllä…….tietenkään me ei moiseen ehdotukseen suostuttu J

Tämän kesän  Viittakarit eivät tulosten osalta olleet sujuneet olleenkaan niin kuin olisi pitänyt. Dat Wor Et on aina mennyt menojaan ja myös Favola tuntuu karkaavan meiltä lähes joka kisassa. Nyt me haluttiin hyvä tulos eli olla kakkonen!!!

Laiturilla käytiin kilpailusuunnitelma läpi, joka oli: MANÖÖVERIT  MINIMIIN. Kisaan lähdettiin täydellä isolla ja keulassa oli kolmonen.

kolmonen ja iso

Kilpailun järjestäjät olivat rata-alueella hyvissä ajoin ja radan ollessa jo selvillä, niin yli 10 m/s puuskassa lähtöpoiju irtosi. Merennan avustaessa uuden lähtölinjan rakentamista, meille jäi hyvin aikaa tarkistaa rata-alueen tuulikulmia. Ylämerkiltä pääsi ajamaa yhtä halssia alamerkille; josko nostetaan spinnu suoraa paaran puolelta?????? …………JOO….

Tällä kaudella lähdöt ovat olleet meillä selkeä vahvuus; nyt lähtö ei onnistunut. Tosin ei se muillakaan ihan putkeen mennyt, joten lähtölinjalla olimme kaikki kolme (me, Favola ja DWE) vielä tiiviinä ryhmänä.  Ensimmäinen kryssi meni suhteellisen hyvin ja pääsimme Favolan yläpuolelle niin, että he joutuivat kääntämään paaralle meidän sotkuista.
Halusimme varmistaa ettei he pääse meiltä karkuun ja käänsimme jonkin ajan päästä heidän perään. Tämä oli meiltä selkeä virhe, koska aina kun ajamme jonkun perässä, niin emme jostain syystä vieläkään luota omiin kulmiin ja vauhtiin. Meno parani huomattavasti kun käänsimme takaisin styyralla ja lähdimme ajamaan omia kulmia.

Ensimmäiselle ylämerkille tultaessa Favola pääsi ajamaan laylinelle juuri ja juuri meidän eteen. Paikka oli ahdas; Rajakarin ja vieressä oleva punaisen jääpoijun väli. Huolimatta kovasta vauhdista, lähitietäisyydestä ja tilanpuutteesta, niin merkkitilanne ei ollut missään vaiheessa vaarallinen, vaan homma oli molemmissa veneissä täysin hallinnassa…..HYVÄ ME……. JA HYVÄ FAVOLA.

Merkillä jiipattiin keulapurjeella ja vasta tämän jälkeen nostettiin spinnu paaran puolelta. Kesän ORCi MM-kisoissa ulkomaalaiset huippu tiimit ajoivat jotkut spinnu osuudet pieni keulapurje ylhäällä. Niinpä me päätimme kokeilla samaa, ei lasketa keulapurjetta alas. Toisaalta myös kilpailusuunnitelmaan kuului välttää ylimääräisiä manöövereitä. Tämä toimikin yllättävän hyvin kun alamerkille ajettiin lähes myötäistä ja näin saimme ainakin Favolaan hyvän etumatkan, DWE:tä että kyllä taaskaan saaneet kiinni.

Alamerkillä LYS 2.n Brown Sugarilla oli sisäpaikka meihin nähden ja kyllä me VÄHÄN pelättiin hain keulaa, joten merkki kierrettiin tavallista ulompaa. Vähät manööverit merkillä sujui hienosti ja pääsimme heti kryssi osuudelle varsin puhtaassa tuulessa. Vene oli ajoittain tosi hyvä ajaa, vauhti ja kulma olivat molemmat kohdillaan. Kolmosella nousukulma on aina ollut hyvä ja nytkin noustiin samoja kulmia mitä H- ja Hai-veneet. Naantaliin ajavaa rahtilaivaa väistettäessä ylämerkin laylinelle tultiin tosi kauas, mutta se meni täysin nappiin (tuurilla). Ylämerkille tultaessa oltiin yhä DWE:n takana, mutta etumatka Favolaan oli saatu pidettyä.

Spinnu osuus ajettiin taas suunnitelman mukaisesti; spinnu ylös paaralta, spinnu alas paaralta ja keulapurje ylhäällä. Vauhti alamerkille oli koko ajan hyvä; surffiin ei aivan päästy, mutta ajoittain mentiin kuitenkin yli 9 solmua.

Kisassa ei peräaalto irronnut

Maaliin tultiin koko fleetin kärkijoukossa, missä meidän pitääkin olla (ennen tasoituksia), tosin Dat Wor Et oli taas väärässä joukossa, kuten heillä valitettavasti on tapana olla.

HYVÄ KISA OLI…..…. MÄRKÄÄ  OLI …… MUTTA HAUSKAA  KYLLÄ OLI….

HUOM.    tämä viimeinen on meidän keulan kommentti, joka oli kisan jälkeen täysin läpimärkä ja todennäköisesti myös mustelmilla (kaatui pari kertaa märällä, vinolla ja pomppivalla keulakannella).


JÄLLEEN KERRAN ISO KIITOS KILPAILUN JÄRJESTÄJILLE KOKO KAUDESTA  ja kiitos myös kanssakilpailijoille hyvästä vastuksesta,  vähempikin olisi kyllä riittänyt.

Ps. meiltä jäi kaikki hyvät kuvat ottamatta kisan aikana jos jollain on kuvia kisasta, niin ne olisi hieno lisä tekstin joukkoon. Ylläolevat kuvat ei ole kisasta niinkuin kisassa mukana olleet varmaan huomaavatkin.


Kommentit

Lähetä kommentti