Kihti Two Stars kisa

Kisaan lähdettiin isä/poika miehistöllä. Menestyksen osalta tavoitetta ei erikseen asetettu vaan tarkoituksena oli löytää purjetrimmejä ja sitä kautta venevauhtia.

Tuulta kisaa oli luvattu 6-9 m/s, joten purjevalintana oli kolmonen ja täysi isopurje. Alussa tuuli tulisi olemaan 6-7 m/s ja iltapäivällä nousee 9 m/s Nauvon lounaispuolella,

Toki mukana oli myös kisameininkiä siten, että lähtö suunniteltiin etukäteen. Lippupää oli selkeästi parempi ja paaran halssi vei maalia kohti. Paaralta ei kuitenkaan uskallettu lähteä vaan päätettiin ajaa styyralla linjan yli ja mahdollisimman nopeasti venda paaran halssille vapaisiin tuuliin.
Lähtö oli todennäköisesti tämän kauden paras; aivan lipun vierestä linjan yli hyvällä nopeudella ja korkeintaan 2 sekuntia paukusta. Tämän jälkeen nopea kiihdytys ja vendan jälkeen paaran halssilla koko muun joukon edestä vapaisiin tuuliin; että tuntui hyvältä.


Mittaritkin näytti mukavia lukuja

Airistolla pysyttiin vielä hyvin muiden mukana, venevauhti ja nousu olivat varsinkin styyran halssilla aika hyvä muihinkin verrattuna; ennakkosuosikki Prospecti ohitti meidät vasta Airiston puolessa välin ja kakkospaikka saatiin pidettyä aina insinööri Petterssonille saakka. Pienenä takaiskuna tuli Airistolla autopilotin sekoaminen ja tämän jälkeen se oli poissa pelistä koko loppukisan. Kisan alku pätkä meni onnistuneen lähdön johdosta niin hurmoksessa, että kaikki skuuttipiste, tuuli, nopeus ym. merkinnät jäi tekemättä.


Olisi ehkä pitänyt pitää kieli keskella suuta ............
JA
SITTEN

Ison luokan voittaja menee ohi


Ison luokan kakkonen menee ohi

Insinööri Petterssonin luona tuuli tippui alle luvatun 6 m/s ja tuulen yhä laskiessa oli keulan kolmonen pakko vaihtaa isompaan ja meillä se isompi keula on kakkonen. Feex:ssä ei ole ainakaan vielä keulapurjeelle kahta nostinta, joten purjeen vaihtaminen vie aikaa. Tieto luo tuskaa piti ainakin tässä tapauksessa paikkaansa, eli tietoisuus siitä, että keulaan täytyy vielä jossain vaiheessa vaihtaa kolmonen takaisin ilman autopilotin apua.

Lövskärin eteläpuolella tuuli nousi nopeasti ja taas oli PAKKO vaihtaa keulapurje. Allekirjoittanut lupautui keula gastiksi kun taas Paavo hoiti perämiehen ja pianistin työmaat. Tämä operaatio oli työläs ja aikaavievä, mutta purje saatiin kuin saatiinkin vaihdettua. Tässä vaiheessa kärkiryhmä, jossa meidän myös olisi pitänyt olla mukana, oli karannut lähes horisontin taakse. Tästä eteenpäin kisa jatkui Moondancen kanssa, joka oli purjehtinut ainakin tähän asti erinomaisesti. Moondancen lys luku on 1.22 kun se meillä on 1.29, joten heidät on pakko saada kiinni ja ohi on päästävä.


Moondance ja uudet punaiset vauhtipallot???

Tuuli nousi Fagerholmin vanhalle merivartio asemalle tultaessa aina 9 m/s asti ja puuskissa mentiin jo 10 m/s. Tässä vaiheessa keulan kolmonen ja ulos skuutattu iso toimi varsin hyvin ja koko ajan tavoitimme myös Moondancea.

Paavon kommentti, että ”miks sä koko ajan katot sitä keulaa etkä isopurjetta” on ehkä suurin syy siihen miksi venevauhtia ei tunnu vieläkään oikein löytyvän.


Paremminkin voisi mennä - ainakin ilmeestä päätellen


Västra Gunnkobbarna luona tuuli sitten aukeni ja taas kolmonen oli liian vähän, mutta yhdessä sovittiin, että seuraavaksi keulaan vaihdetaan genaakkeri. Genaakkeria ei kuitenkaan uskallettu vaihtaa ennen kuin Salskärin pohjoispuolella olevasta kapeikosta oli ajettu läpi, koska tuulta oli jo tasaisesti 9 m/s ja tuuli tuli suoraan sivusta.

Brännskärin luona genaakkeri sitten lopulta nostettiin, mutta se olisi pitänyt nostaa sivutuulessa; ei myötäisessä. Niinpä se puuskaisessa tuulessa pyörähti keula staagin ympäri sotkuun ja tästä tuli jo toinen ” työläs ja aikaavievä operaatio”.


Köysi sotku kuin taistelun jäljiltä

Maaliin tultiin neljäntenä veneenä kun lys luvun mukaan meidän olisi pitänyt olla ensimmäisiä ja vielä kohtuullisin isolla erolla esimerkiksi Dat Wor Et:iin, jonka lys luku on 1.24.

Hauskaa oli ja eteenpäin mennään; enää ei oltu viimeisiä eli oppimiskäyrä on yhä ylöspäin.

Kommentit