Kauden ensimmäinen kisa


Kauden avauskisaan saatiin haalittua lähes täysi miehistö, tosin kuudes mies tuli laiturilta mukaan ainoastaan kolmen minuutin varoitusajalla. ”Ison” veneen ongelmana on saada kisaan riittävästi miehistöä, mutta vastaavasti… paljon miehistöä = paljon hauskaa.

Tällä kertaa lähdössä oli mukana meille uusia kisakumppaneita mm. Farr 40 ja Melges  24, joten lähtö päätettiin ajaa tavanomaista varovaisemmin. ELI lähestytään linjaa pitkällä vauhdilla ja vasta 30 s ennen paukkua päätetään, mistä kohtaa linjaa lähdetään. Lähtö olisikin voinut onnistua erinomaisesti, mikäli meidän startti kello ei olisi ollut 12 s myöhässä. Linjaa lähestyttäessä lähtöveneen vierestä aukeni paikka, mutta paukku tuli meille 12 s liian aikaisin ja tämän vapautuneen paikan otti Melges 24.

Ei liity mitenkään kisaan, mutta hyvä kuva


Kiihdyttäminen muiden takaa sotkuisessa tuulessa on aina tuskaista ja lisäksi radan oikea reuna oli taas; niin kuin usein ennenkin, se parempi reuna. ELI olisi pitänyt kääntää heti linjan jälkeen paaralle, varsinkin kun tuuli myös kääntyi enemmän lounaaseen. Mutta ylämerkille tultaessa olimme vielä hyvin pelissä mukana, koska jotkut muut, kuten esim. Favola kärsi meitäkin enemmän radan vasemmasta laidasta ja tuulen kääntymisestä.

Ylämerkillä olisi voinut ajaa paaran halssilla suoraan seuraavalle alamerkille, mutta päätimme kuitenkin nostaa spinnun styyran puolelta ja jiippi paaralle mahdollisemman nopeasti. Manööverit menivät suunnitelman mukaan ilman mitään vaikeuksia. Alamerkin manöövereitä varten kerättiin vähän korkeutta varastoon ja saatiinkin ajaa ajoittain varsin pienellä kulmalla kohti alamerkkiä.

Alamerkki on tähän asti ollut se meidän heikko lenkki ja nyt oli suunnitelma lähestyä merkkiä lähes myötäisessä ja ottaa ensin spinnu puomi alas, sitten keulapurje ylös ja vasta tämän jälkeen spinnu tuulen puolelta alas keulaluukkuun. Merkille tultiin rinnakkain Favolan kanssa ja meillä oli sisäpaikka. Koskaan aikaisemmin spinnua ei ole laskettu niin lähellä merkkiä kuin nyt ja näin saatiinkin sisäpaikka pidettyä, vaikka myös Favola tuli loppuun asti spinnu vedossa. Jälleen manööverit sujuivat ilman ongelmia ja kryssi osuudella päästiin heti merkiltä.

Kryssillä venevauhti ei vielä ollut täysin kohdallaan, tosin ei myöskään pahasti jääty muiden vauhdista. Paitsi että, Dat wor et menee meiltä vielä karkuun vaikkakin mittaluvun perusteella meidän pitäisi päästä heiltä karkuun ja Mare Bossia emme sitten lähtölinjan jälkeen edes nähneetkään.
Myöhemmin yksi kilpakumppani totesi, että meiltä puuttuu kryssillä laitapaino eli hengaukseen  täytyy jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. 

Ei siis näin

Lisäksi perus trimmeihin täytyisi saada merkinnät; me saadaan kyllä vene kulkemaan aika hyvin, mutta se vaatii 20 – 30 minuuttia yhtä halssia ja tällöin hakemalla ja kokeilemalla löytyy kohtuullinen venevauhti. Olosuhteiden muuttuessa ei ratakilpailussa ole oikein aikaa näihin ”säätö kokeiluihin” vaan merkkejä tarvitaisiin.

Viimeiselle alamerkille tultiin tällä kertaa yksin ja samoilla manöövereillä kuin aikaisemmin; puomi pois, keula ylös ja spinnu luusta luukkuun. Ja jälleen manööverit sujui ilman mitään ongelmia. Maaliin ajettiin lyhyen kryssin jälkeen neljäntenä veneenä ja tasoitusten jälkeen oltiin ison luokan kolmas …..EI HUONO ALOITUS KAUDELLE….. tosin myöhäinen.

Ps. Sen verran oli taas intoa ja intensiteettiä mukana, että tulosluetteloa tarkasteltaessa hämmästeltiin ………….oliko lähtölinjalla tosiaan yksi  505-vene meidän kanssa samassa lähdössä ???????


Kommentit