Saatiin mitä haettiin

Pyytinkarin kilpailut 17. - 18.6

Kisan lähdössä pohdittiin kovasti purjevalintoja, koska tuuli oli huomattavasti yli luvatun. Päädyttiin kuitenkin lähteä täysillä purjeilla, josko tuuli sateen tullessa rauhoittuisi ja näin kävikin.


Mitä purjeita ?

Meidän lähtöaika pitkässä kisassa oli klo 19.42. Samaan aikaan lähtisi myös kolme muuta venettä: kaksi Dehler 36 ja Mannerberg 34. Veneet eivät olleet entuudestaan tuttuja, mutta jo purjeiden perusteella näyttivät kovin vaarallisilta vastustajilta. Ensimmäinen veto Orhisaareen tuli olemaan tuuli auki, joten siinä mielessä lähtö tulisi olemaan tärkeä, koska ryhmän ensimmäinen vene pystyy kontrolloimaan muita veneitä.

Meidän lähtösuunnitelma alkaa olla kisasta toiseen sama; eli styyralla linjaa pitkin ja paukusta yli. Lähtö onnistui suunnitelman mukaisesti ja nopeasti saimmekin paikan oman lähtöryhmän kärjestä. Aktiivisella ajolla reikäisessä tuulessa saimme aluksi jopa pientä eroa Dehlereihin. Eli puuskassa purjeet ulos ja ”reiässä” purjeet sisään.



Minne ne menee

Airiston eteläpäässä raavittiin päätä ja pitkään; miksi kaikki edellä olevat ajavat niin alas. Lisäksi molemmat meidän perässä tulevat Dehlerit tiputtivat myös alas ????????
Selvisihän se myöhemmin; edessä olevilla oli kuulemma eri tuuli ja Dehlereille oli jo Airiston pohjoispäässä annettu selkeä viesti, ettei ylhäältä kannata yrittää ohi.

Orhisaaren eteläpuolella alkoi spinaakkereita nousta ylös. Myös meillä alettiin valmistella spinnun nostoa ja samalla todettiin, että molemmat Dehlerit ajavat paremman venevauhdin turvin alakautta ohi Orhisaareen tultaessa.
Tästä eteenpäin ajettiin spinaakkereilla sivutuulessa yhtenä jonona eteenpäin ja vastaavasti meidän edessä ajava Dehler 36 Albicilla viestitti hyvinkin selkeästi, ettei yläkautta sitten kannata yrittää ohitusta ………..joopa………….joo. Tosin meidän venevauhtikaan ei olisi tähän vielä riittänyt.

Kaitkivelle tultaessa tulivat myös ensimmäiset spinnu jiipit tehtäväksi. Edellisenä iltana oli vielä varmuudeksi katsottu Blue Cafen manööveri-video, miten jiipit tulisi tehdä. Ja menihän ne jiipit hienosti, ehkä liiankin hienosti, koska seuraavalta reunamerkiltä piti nostaa tiukkaan vastaiseen ja tällöin tehtiin peräkkäin kaksi broachia, ennen kuin huomattiin lukkoon jäänyt barberhaul.


Ohi mennään .... me

Onnistuneista jiipeistä saatiin sen verran itseluottamusta, että kohti Fiskötä ajettaessa leikattiin kevyessä tuulessa yhdessä Favolan kanssa reippaasti ja tässä myös samalla saatiin ohitettua jonoa jonkin verran. Fiskön jälkeen tuuli tuli sivusta ja kihtiä ylöspäin ajettiin selkeästi jonon länsipuolella aina seuraavalle itämerkille asti. Ennen Bådania tuuli kääntyi enemmän pohjoiseen ja spinnu oli laskettava alas. Tästä eteenpäin venevauhti tuntui ajoittain olevan täyskryssissä kohdallan ja venettä oli helppo ajaa. Laupusiin käännyttäessä tuuli heikkeni ja osa miehistöstä lähti sisään keräämään voimia aamun koitoksiin ja tämä olikin hyvä ratkaisu.

Vapaavahdit herätetään takaisin "töihin"

Alas etelään käännyttäessä saatiin spinaakkerit taas nostaa ylös ja näin mentiinkin lähelle Ykskaria, jossa kilpailuun tuli radalle mukaan ”turva-auto”. Tässä menikin pari tuntia kun kaikki veneet ajoivat alle solmun nopeudella eikä isoja muutoksia järjestykseen syntynyt.

Vähän ennen Kuiva Kaltsaaren itämerkkiä taivaalle ilmestyi tumma pilvi ja näin ollen ”turva-auto” poistui radalta ja kilpailu pääsi uudelleen käyntiin. Uusi tuuli oli niin reipas, että jopa pari venettä teki broachin spinaakkereillaan. Seuraavalle itäviitalle tultiin spinaakkereilla kolme venettä samanaikaisesti. Kaikki olivat varmasti tietoisia siitä, että tällä merkillä ratkaistaisiin maalintulo järjestys, koska merkiltä maaliin ajettaisiin loput kolme mailia tuuli auki. ELI sisäkurviin olisi päästävä.


Uusinta lähtö

Meillä oli suunnitelma tehdä spinnujiippi selkeästi ennen merkkiä ja näin pystyttäisiin ajamaan spinnulla mahdollisimman pitkään. Ja merkkiä lähestyttiin kolme venettä rinnakkain kaikilla vielä spinaakkerit ylhäällä; sisäkurvin sai Xantippa, me keskellä ja Albicilla (se toinen Dehler) ulkokurvissa. Xantipan osalta peli oli jo menetetty, koska sillä oli pienempi LYS luku ja näin ollen me keskityttiin vain ja ainoastaan pitämään Albicilla takanamme. Heillä oli taas jonkin verran parempi venevauhti, mutta nyt tilaa ja matkaa oli vähemmän kuin Airistolla niin he pysyivät perässä.

Loppuun tehtiin vielä pari vendaa, mutta sen verran intensiivinen loppurutistus oli, että vinssaajalle piti erikseen ilmoittaa että ollaan maalissa ja vinssaamisen voi jo lopettaa.

Satamasta saatiin paikka eturivistä


Tavoitteeksi kisaan asetettiin 8. sija ja 7. sija saatiin, joten sijoituksenkin puolesta kisaan voidaan olla tyytyväisiä. Tosin jo ennen tuloksia koko miehistön mieliala oli korkealla onnistuneen ja ehjän suorituksen jälkeen. Sähläys ja isommat mokat oli saatu karsittua pois, joten tästä on hyvä lähteä hakemaan venevauhtia loppukesän kilpailuihin.



Paluu kilpailussa testattiin genaakkeria ... juttu tulee myöhemmin

Kommentit